Medlemsavgifter 2015

  • Barn och ungdomar 0-19 år: 100 kr/år
  • Vuxna från 20 år: 150 kr/år
  • Familjemedlemskap: 200 kr/år
    Gäller hela familjen, alla som bor under samma tak.

 

Vill du vara medlem betalar du in medlemsavgiften på BANKGIRO - 944-7103.
Ange namn vid inbetalning, resterande information såsom personuppgifter, adress och e-post skickar du till [email protected]

Som medlem får du:
Delta i de olika kurser som vi anordnar. Samt
till reducerade priser delta i ATR-s kurser.
Reducerade priser i en del evenemang i föreningens regi.
Delta i medlemskvällar.
Arrangera olika evenemang.

Reine Karlsson om Nya Paraplyteatern

Det hela började på tidigt 80-tal, jag gick i sjunde klass på Tångaskolan. Jag hade valt ”tillvalsämnet konst”, för jag tyckte om att måla och rita. Lärarinnan Nita ”Tvärnita” Börjesson startade den första lektionen med följande ord: – Jag jobbar som teckningslärare på gymnasieskolan, och det är jag trött på, därför ska vi ägna oss åt drama och teater som också är en del av läroplanen, vad gäller ämnet konst.
Det var jag och sju tjejer och hade det inte varit för dessa tjejer så hade jag inte fortsatt med teater. Som jag kommer ihåg det, var det i åttan som de två herrarna Ulf (Ahlberg och Andersson) bjöd in oss att vara med på deras nya projekt som hette ”Se på mig”. I Falkenbergs mått mätt skulle det bli en MEGA-uppsättning på Stadsteatern. Vi blev inte erbjudna några stora roller precis, men visst var det kul att vara med.

Tångaskolans dåvarande lärare i teckning, Sven ”Svempa” Lundberg, var också med på ett hörn och det var en trevlig filur. Projektet gick i hamn och det var succé. Paraplyteatern såg dagens ljus.
Allt skulle rymmas under paraplyet hette det.
Teaterverksamheten fortsatte på Hjortsbergs fritidsgård. Verksamheten bestod mest i dramaövningar och mindre uppsättningar. Att det var just Hjortsbergs fritidsgård var synd för min del för jag ”var på” Fajans fritidsgård. Detta innebar att jag har en vit fläck i historieboken just här. Jag ska väl erkänna att gymnasietid med pubertet, moppeåkande och sökande högt och lågt gjorde sitt till också.
Jag passade t o m. på att göra lumpen innan jag kan skriva nästa, självupplevda rad i Paraplyteaterns historia. Jag vet i a f att det ekonomiska efterspelet efter ”Se på mig” gjorde att prefixet ”Nya” fick sättas framför ”Paraplyteatern”.

 Efter jag hade muckat från nyss nämnda lump frågade min vän Jörgen Andersson mig om jag inte ville börja med teater igen. Det var ingen mindre än personen bakom åttiotalsfenomenet ”Ivan Boring” som var ledare för ”Nya Paraplyteatern”. För den som inte har hört talas om Ivan Boring kan berättas att en gång i veckan sändes radioprogrammet ”Rockdepartementet” på P3 och ett stående inslag i dessa program var en kuf som skickade in sina krönikor från Flädjeträsket.
Ingen visste vem han var men man trodde att han kom från mellersta Halland. Äntligen skulle jag få ett ansikte till namnet. Denne Jöns-Ove ”Jojje” Jönsson hade funnits i kulisserna (obs teaterskämt) redan under ”Se på mig” men eftersom han gick sin teaterutbildning då, var han aldrig aktivt med. Jag kom in, mitt upp i arbetet, till det som skulle bli ”Råttspegeln”.

Året var -88. Jojje satt på kammaren och skrev och så testade han om det funkade på oss. Det var en brokig skara människor, men med ett gemensamt, vi gillade att spela teater.
Jojjes extremt taskiga humor fick alla att garva läppen av sig. Gästpedagoger (bl a Per Chenon) togs in som jobbade med oss. Till slut stod det klart att fem av de Jojjeskrivna, improviserade sketcherna skulle funka,
och så koms det på en ramberättelse och vips så stod Råttspegeln klar…

Någon vecka innan premiär var det någon som kom på att det kanske skulle vara bra med affischer så att det skulle komma någon publik på vår premiär… Premiären var våren -89. En viss framgång var det ju med Råttspegeln och vi ”fick” nya lokaler i den gamla cykeltillbehörsfabriken ”Ätranverken” på Varbergsvägen.
Jag är lite osäker på hur det såg ut med pengar och politiska beslut under den här tiden men det var Jojje som höll i allt sånt. Jag vet också att Kulturnämnden och Fritidsnämnden slogs ihop till en nämnd
och att vi förstod att detta inte skulle bli någon vinst för oss. Pengar till både kultur och idrott skulle tas från samma påse och det satt fler idrottsivrare i nämnden än vad det satt kulturmänniskor och de kulturmänniskor satt där var mer för finkultur.
Jag vet inte om det var därför som vi satte upp Molliéres ”De små preciöserna” på vår nya teater.
Jag hoppas att jag misstänker fel.

Nu för tiden finns det ju ingen som vet vad en preciös är så pjäsen döptes om till ”Fjollorna”… Stort arbete med scenbygge och en gradäng lånades in. Det var nu som teatern blev ett tillhåll, en fritidsgård för teaterintresserade.
Vi fick en förfrågan från Ulf Andersson om det fanns några som ville vara med i Varbergs Musikteaters uppsättning av Shakespeares ”Så tuktas en argbigga”…
Formen kallades för fästningsspel mest på grund av att det skulle spelas på Varbergs Fästning och det var ”riktiga” skådespelare med. Storvulet och en riktig turistmagnet blev det. Vid ”fästningshörnan” slogs det upp två cirkustält, ett att spela i och ett för loger och teknik. Vi var fem från NP som var med i ”Argbiggan” som den hette när det var premiär.

Både under Råttspegeln och under Fjollorna utarbetades det en form som passade de flesta.
Studiecirklar som hölls i Studiefrämjandets regi. Ett teaterprojekt höll på i två terminer, en höst och en vårtermin.
Vi träffades en gång i veckan. Under vårterminen repeterades det även någon eller några helger.
Ungefär två veckor innan premiär ”bosatte man sig” mer eller mindre på teatern…
Musiken stod Hans Schakonat för och det var han och Jojje som satt en kväll eller två och spelade in all musik på DAT-bandspelare.

Nästa projekt var ett inlägg i miljödebatten och hette ”Det luktar skit herr minister”…
Återigen jobbade Jojje som han gjorde med Råttspegeln… Han kom med en samling maskinskrivna lappar och testade om det funkade på oss, men den här gången blev det en hel berättelse…
Vi tog hjälp av barngruppen som nu fanns på smedjan. Publiken fick inte bara teater utan en utställning från olika miljöorganisationer och en del företag
(däribland ”Vestas” som skulle sätta upp vindkraftverk i Falkenbergstrakten).

Jojje och även Ola Öjergren började snegla åt ”Stefan och Krister” och vi andra kände oss lite vilsna. Vår favvo-gästpedagog Per Chenon kom med en förfrågan. Han hade under sitt arbete som dans-,
sång- och teaterpedagog kommit i kontakt med sju amatörteatrar i Norden som han ville jobba med.
En av dessa sju teatrar var Nya paraplyteatern. Han och hans flickvän Mimma Bach, ville sätta upp sju olika uppsättningar av Victor Hugos ”Ringaren i Notre Dame”.
Han skulle köra runt i en husbil mellan de sju teatrarna, intensiv repetera så länge han var på en teater och sen ge uppgifter till gruppen som skulle utföras när han inte var där, han fixade det… Häftigt!
Nya Paraplyteaterns version hette ”Ohörd, dömd” eller som Hallands Nyheters Malin Henriksson missuppfattade det ”Oerhört dum”. I vart fall blev det en väldigt okonventionell uppsättning…
Arenateater med helt galen kostym och mask. Berättelsen var väldigt mörk och publiken var nog inte helt säker på vad den såg, men vi tyckte det var skitbra… Det hela avslutades i en teaterfestival i Växjö där alla de sju uppsättningarna visades…

Som alla vet, som håller på med teater, så infaller den s.k. ”processen” ett antal veckor innan premiär…
I bästa fall känner man olust inför teatern och i värsta fall är man helt övertygad om att aldrig någonsin hålla på med teater nå mer… Per kom till oss under en av dessa gånger när hela gruppen var i process.
Det gnälldes och suckades i långa banor. Tvärtemot vad man kanske skulle kunna tänka sig gjorde Per det enda rätta. Han sa:
– Näe vi lägger ner, jag vill inte heller längre, vi skiter i det här…

Jag vet inte om jag insåg det då men i efterhand förstår jag, vad han gjorde. Aldrig förr har jag väl sett en grupp, göra en sådan helomvändning…
Rätt var det var hade hela den gnälliga hopen förvandlats till den mest entusiastiska och arbetsvilliga grupp ni kan tänka er…

Nåja, nog om detta; Ola kom tillbaka från buskiskungarna medan Jojje fortsatte att göra narr av personer som bor i landsbygd. Ola ville sätta upp något med de barn- och ungdomsgrupper som fanns på skolorna och som repade på Smedjan.
Vi gamlingar skulle nog också få vara med. Från början var det tänkt att sätta upp ”West side story” men eftersom denna pjäs kostade alldeles för mycket, så fick det bli en omarbetning av manuset.
Bella Notte tog form och det var horder av barn och ungdomar som ville vara med. Så pass många att vi delade upp oss i två gäng som körde. Det fanns alltså dubbel uppsättning av alla roller…
Jag tror att det nog var nog lite mycket att hålla reda på för Ola…
Detta hände -95 och samma år flyttade jag upp till Göteborg och började arbeta på Götebogs ArbetareTeater men det är en helt annan historia…

Lotta Neumann om Nya Paraplyteatern

Året efter "Se på mig" flyttade Studiefrämjandet in på Stationsgatan. Jag var 16, mitt uppe i värsta pubertala sökandet och Helena Unger kom in i mitt liv och undrade om vi inte kunde starta ett rockband.
I samma veva firade järnvägen i Falkenberg 100 år och gänget från "Se på mig" var inhyrda till att agera
statister kring stationen. Jag vet inte hur det gick till men rätt som det var stod JAG på en trälåda inne på stationen i påmålad mustasch, bonjour och kubb och låtsades sälja bananer!

Precis som Reine drar sig till minnes krisade ekonomin och Paraplyteatern måstere konstrueras,
det var inte många kandiderande till styrelsen och Jojje måste ha frågat mig som smickrad, och naiv, svarade ja. Det fanns inte pengar till att göra några större uppsättningar, men genom Studiefrämjandet hölls små cirklar och jag skickades på dramaledarkurs och började härmed min pedagogiska bana.

Vi retade oss kroniskt på Kulturnämnden och särskilt dess ordförande Margareta André och jag tror att det var Jojje och Ola som kom på att vi skulle ha en finkulturskväll, en Undergrundkväll, och bjuda in Kulturnämnden.
Man behövde en tjej och jag fick vara med Jojje, Ola, Jerker, Johan Dahnberg (tror jag) och om jag inte minns fel var Ulf Ahlberg inblandad på ett hörn också. I det som kallades Teatergrottan på Folkets Hus höll vi en engångsföreställning för inbjudna och närmast sörjande. Det var svåååårt. Det prasslades koreograferat med tidning och lästes poesi. Jag minns särskilt Jojjes dikt, läst lutad mot magen på en fnissande Ola Öjegren:

Jag avskyr
Jag aaaaaavskyyyyyr (Olas runda mage hoppade ohejdat av kvävt skratt)
Jag aavskyr att diska livsmedel
Osten blir så hal
Och mjölken är så svår att torka
Jag aaaaaaavskyyyyyyyr att diska
Livsmedel

När det var slut applåderades det tveksamt från publiken, men Margareta Andé tackade artigt och sa att det var bra.

Vi fick tillgång till den gamla industrilokalen på Sandgatan där det nu inryms en moskéfilial och en naprapat klinik. Det var lyx: Vi fick två scenrum! Lilla scenen utrustades med spånskive-läktare och stora scenen fick en något uppbyggd scen. Här delade Musikgruppen och Nya Paraplyteatern på lokalerna.
Vi fick igång en ordentlig studiecirkelverksamhet och hade grupper både för barn och vuxna.
Jojje jobbade nu som studiekonsulent på Studiefrämjandet, Ulf Ahlberg hade flyttat till storstaden för att bli filmare och Ulf Andersson hölls i Halmstad. Jojje hade studiecirklar och jag har för mig att Bulten kom till, jag hade studiecirklar både för barn och en vuxencirkel där bland annat den nyligen avlidne Leif-Axel var med.

 Min mamma ställde upp för att det skulle bli en grupp. Det kändes konstigt att vara ledare för vuxna och jag kommer ihåg att jag ibland kände mig väldigt osäker, men Jojje trodde liksom på oss, och stöttade massor och Studiefrämjandet skickade oss på ledarkurser och arrangörsutbildningar och allt möjligt.
Sedan blev det lite väl mycket rockenrolllajfstajl för mig ett tag och jag missade.
Råttspegeln (som är Helena Ungers hittills enda inhopp på scen) som blev den sista teateruppsättningen på Sandgatan.

Sedan flyttade vi till Ätranverken, både Studiefrämjandet, Musikgruppen och Paraplyteatern, som någonstans på vägen tappade Nya. De förra stod som garanter och teatern hyrde delar av fastigheten av Studiefrämjandet som mer än en gång var tvungen att lösa upplupna hyresskulder. Jojje satte upp Molière och skrev och regisserade "Skrinet" och "Det luktar skit herr Minister", samtidigt som han och Ola gjorde TV med Stefan och Krister. Nöjespatrullen hjälpte till att rädda ekonomin i föreningen då Stefan och Krister hyrde in sig för TV-inspelningar och för repetitioner för det som sedan kom att bli sommarinstution och faktiskt ta över Nils Poppes fallna mantel.

Mask var ett samarbete mellan Studiefrämjandets dansverksamhet, som tagit upp konkurrensen med Folkuniversitetet med hjälp av Monika Stålbom. Denna King Learinspirerade danssaga var ett mäktigt dansverk och blev en av Olas sista rollprestationer. Pjäsen var först en teaterpjäs med Ola som hemsk kung, sedan gjorde Anette Corteze enuppsättning av den i Halmstad, och sedan gjorde Monika Stålbom den i Falkenberg, med viss stöd av Ola, men han var aldrig på scen själv, utan det var en ren dansföreställning.

 Det var dags för ett nytt ungdomsprojekt, och Kultur och fritidsnämnden gick in med ett gigantiskt bidrag och Paraplyteatern annonserade efter teatersugna ungdomar för audition.
Rättigheterna till West Side Story var för dyra, så Ola skrev en ”ny” pjäs, Bella Notte.
Men jag minns att scenografin bestod av byggställningar, en riktig bil och en hel del grus. Huvudrollsinnehavarna var en ung smidig dansare från Varberg som hette Fernando och ett blont yrväder med fantastiskt stark röst, men som inte kunde sjunga tillsammans med någon annan. Det var Kålle Gunnarssons första inhopp i teatervärlden. Som vi vet har han sedan blivit en av Paraplyteaterns absoluta fixstjärnor.

 Ola Öjegren tog sitt liv en tid efter succén med Bella Notte. Vi var alla i chock ett bra tag. Per Chenon och Mimma kom och gjorde Ohörd dömd, där jag fick spela bordellmamsell i korsett och mousche, översköljd med glitter. Mina flickor och jag gjorde av med ton av glitter och vi kunde år efter projektet hitta glitterrester i delar av lokalen. Jag utvecklade dessutom en överkänslighet mot fetsmink under den här tiden, inte så konstigt kanske, med tanke på mängden av smink och den långa spelperioden.

Vi förlorade Reine till storstaden. Jörgen, Kålle och en ung tjej vid namn Åsa speladeParaplyteaterns första NOLL-budget-produktion under min regi! Vi hade inte råd med affischer, men vi hade dock några i publiken.
Sedan drog även Åsa och Kålle i väg och själv arrangerade jag en kurs i eldslukeri i teaterns lokaler som ledde till en karriär som gycklare och jongleringsmatrielförsäljare, ett äktenskap och fler barn, vilket gjorde att jag tappade kontakten med teatern till största delen.

Här följer en period som Helena Nord och Patrik Bergman skulle ta och fylla i. Jag är säker på att Helena Unger, som är den nog mest stadivarande Paraplykryckan skulle ha en hel del att säga.
Jag kommer inte heller ihåg hur det kom sig att Kålle ringde och ville att Victor, min son skulle spela Oliver.
Och eftersom jag ändå måste vara närvarande vid repetitionerna kom han på att jag lika gärna kunde ta en roll jag också. Oliver under Kålles regi, blev en riktig succé, även om den inte genererade hart när
lika mycket pengar som den kostade. Men framför allt skolornas inställning till Paraplyteatern byttes från mild skepticism till positiv förväntan inför nästa projekt.

Att Kålle sedan fortsatte med sommarprojekt, musikalkarriär och blev kulturpristagare, och att Emma Wellsfält tagit över en stor del av teaterns ungdomsverksamhet och trots sina unga år imponerat med sina visioner, egenskrivna pjäser och projekt är ett gott tecken. Eldsjälarna avlöser varandra och teatern utvecklas vidare. Precis som det ska vara.

Vår framtid

Nya Paraplyteatern befinner sig i en förändringsprocess där vi letar efter nya former för vår verksamhet. För att komma framåt har vi arbetat fram verksamhet vi önskar inom föreningen utöver den produktionsverksamhet vi har idag.

- Erbjuda andra inriktningar som forumteater, teatersport, clown och mim

- Våga sträcka sig utanför teaterns värld och även göra andra kulturevenemang

- Vid sidan om teatern jobba med dans, musik och konst

Helena Unger om Nya Paraplyteatern

Precis som Lotta skrev så halkade jag in i Lottas liv och tyckte att vi skulle starta ett

rockband. Bandet fick heta Vi Bitts och vi fick fasansfulla recensioner i tidningen som vi

var fantastiskt stolta över. Vi repade i källaren på Stationsgatan och hade nåt slags rör som

husdjur. På den tog vi svååra bilder som faktiskt är rätt coola än idag.

 

Hur som helst. Jag ville vara med Lotta och hon ville vara med mig. Hon drog med mig på teaterträningar i en skum lokal på Möllevägsskolan. Jag var blyg som få men ville liksom ändå vara med, bara inte på scen hugaligen! Jojje som var den konstnärlige ledaren sa att skådisarna

behövde bli sminkade och visst kunde väl jag göra det? Javisst sa jag. Jojje gav mig en bok

och lite smink och sen blev det så bra så. Föreställningen som sattes upp hette Ronny, ett

drömspel. Jag minns mest den där stora gröna träställningen som man fick flisor av. Det

drogs på teaterfestival i Gävle och jag var fast i teaterns värld.

 

Jag har tillbringat såå många timmar där! Först på Sandgatan där vi hade två teaterscener

faktiskt även om de var små. Sen flyttade vi till Varbergsvägen och jag var med och

roddade allt det där! Jag hade förmånen att få projektanställningar via kommunen och

Studiefrämjandet och få jobba med Jojje under några år. Jag älskade att vara där! Jag

gjorde allt utom att stå på själva scenen. Sminkade, satte ljud och ljus, experimenterade

med utställningar och happenings! Det var grymt! Vi som hängde där fick fria händer och

fanns idéen så var det bara att köra. Under mina år på Smedjan lärde jag mig hur mycket

som helst.

 

Då vi skulle sätta upp Bella Notte satt jag i produktionsgruppen och då träffade

jag Kålle första gången. Rara Kålle med ljusa frillan och energin!

 

Efter arbetet med Bella Notte var det dags för mig att få barn och teatern fick en naturlig paus.

Någon stans i denna vevan var det dags att sätta upp Livet är en gullig saga. Karin

Östergren och jag jobbade nu tillsammans och en dag, mitt i förberedelserna, fick vi

ett sorgligt besked. Det var faktiskt samma dag som pjäsen skulle ha premiär...Ola

Öjergren fanns inte mer, han hade bestämt sig för att inte längre leva. Samma kväll då

vi skulle spela Sagan fick Kålle uppgiften att berätta för publiken vad som hänt...vi var

som tvungna att göra det. Jag minns att jag satt uppflugen längst bak på läktaren, precis

vid vårt lilla café, och lyssnade på Kålle. Jag såg mig om i mörkret, jag var helt själv där

bakom, bakom publiken. Min känsla av att Ola var där var så stark. Han fanns hos oss

den där kvällen. Kvällen när Kålle sa att den här föreställningen är till dig Ola.

 

Kålle och jag lärde nu känna varandra och han hade funderingar på att själv sätta upp

föreställningar tillsammans med Paraplyteatern. Han skulle skaffa en regissör från operan

i Göteborg och bestämde ett möte. Jag var med på det där mötet som nåt slags moraliskt

stöd; hon verkade nämligen lite läskig, den där regissörskan. På mötet bestämdes det att

Kålle skulle spela en liten tjock man, att läskiga kvinnan skulle regissera och jag skulle fixa

scenografi och rekvisita! På den vägen hamnade jag i det som blev Kåma Nöje och har

haft glädjen att få jobba med Kålle i cirka tio år!

 

Jag måste förresten berätta en rolig liten grej om när vi arbetade med teatermogulen Per

Chenon för en massa år sen! Jag skulle sminka och Per ville ha det dramatiskt, färgstarkt

och speciellt. Jag visste inte riktigt hur jag skulle möta det kravet, men släppte ialla fall

hämningarna och satte mig en kväll med mina sminkscheman och började skissa. Reine skulle spela bödel. Jag visste hur han skulle se ut i ansiktet men jag körde fast när det kom
till frillan... Under tiden jag arbetade med detta så lyssnade jag på musik. Det var Björk,
ni vet isländskan! På den tiden hade hon några slags snurror i håret. Jag fick bästa idén!
Bödeln Reine skulle också ha sådana snurror i håret! Jag gjorde klart min skiss och visade
dagen efter upp det för Herr Chenon. Han var tyst en stund medan han tittade och sa
sedan: “Vilket fantastiskt arbete, Helena! Du har verkligen hittat kärnan! Du har letat i ditt
innersta. Det är verkligen det som teater handlar om!” Jag suckade och tyckte det kändes
lite lustigt...jag hade ju bara lyssnat på Björk under tiden...

Precis som Lotta skrev så halkade jag in i Lottas liv och tyckte att vi skulle starta ett rockband.
Bandet fick heta Vi Bitts och vi fick fasansfulla recensioner i tidningen som vi var fantastiskt stolta över.
Vi repade i källaren på Stationsgatan och hade nåt slags rör som husdjur.
På den tog vi svååra bilder som faktiskt är rätt coola än idag.

Hur som helst. Jag ville vara med Lotta och hon ville vara med mig. Hon drog med mig på teaterträningar i en skum lokal på Möllevägsskolan. Jag var blyg som få men ville liksom ändå vara med, bara inte på scen hugaligen! Jojje som var den konstnärlige ledaren sa att skådisarna behövde bli sminkade och visst kunde väl jag göra det? Javisst sa jag. Jojje gav mig en bok
och lite smink och sen blev det så bra så. Föreställningen som sattes upp hette Ronny, ett drömspel.
Jag minns mest den där stora gröna träställningen som man fick flisor av. Det drogs på teaterfestival i Gävle och jag var fast i teaterns värld.

 Jag har tillbringat såå många timmar där! Först på Sandgatan där vi hade två teaterscener faktiskt även om de var små. Sen flyttade vi till Varbergsvägen och jag var med och roddade allt det där!
Jag hade förmånen att få projektanställningar via kommunen och
Studiefrämjandet och få jobba med Jojje under några år. Jag älskade att vara där! Jag gjorde allt utom att stå på själva scenen. Sminkade, satte ljud och ljus, experimenterade med utställningar och happenings! Det var grymt! Vi som hängde där fick fria händer och fanns idéen så var det bara att köra. Under mina år på Smedjan lärde jag mig hur mycket som helst.

Då vi skulle sätta upp Bella Notte satt jag i produktionsgruppen och då träffade jag Kålle första gången. Rara Kålle med ljusa frillan och energin!

Efter arbetet med Bella Notte var det dags för mig att få barn och teatern fick en naturlig paus.
Någon stans i denna vevan var det dags att sätta upp Livet är en gullig saga. Karin Östergren och jag jobbade nu tillsammans och en dag, mitt i förberedelserna, fick vi ett sorgligt besked. Det var faktiskt samma dag som pjäsen skulle ha premiär...Ola

Öjergren fanns inte mer, han hade bestämt sig för att inte längre leva. Samma kväll då vi skulle spela Sagan fick Kålle uppgiften att berätta för publiken vad som hänt...vi var som tvungna att göra det. Jag minns att jag satt uppflugen längst bak på läktaren, precis vid vårt lilla café, och lyssnade på Kålle. Jag såg mig om i mörkret, jag var helt själv därbakom, bakom publiken. Min känsla av att Ola var där var så stark. Han fanns hos oss den där kvällen. Kvällen när Kålle sa att den här föreställningen är till dig Ola.

Kålle och jag lärde nu känna varandra och han hade funderingar på att själv sätta upp föreställningar tillsammans med Paraplyteatern. Han skulle skaffa en regissör från operan i Göteborg och bestämde ett möte. Jag var med på det där mötet som nåt slags moraliskt stöd; hon verkade nämligen lite läskig, den där regissörskan.
På mötet bestämdes det att Kålle skulle spela en liten tjock man, att läskiga kvinnan skulle regissera och jag skulle fixa scenografi och rekvisita! På den vägen hamnade jag i det som blev Kåma Nöje och har haft glädjen att få jobba med Kålle i cirka tio år!

Jag måste förresten berätta en rolig liten grej om när vi arbetade med teatermogulen Per Chenon för en massa år sen! Jag skulle sminka och Per ville ha det dramatiskt, färgstarkt och speciellt. Jag visste inte riktigt hur jag skulle möta det kravet, men släppte ialla fall hämningarna och satte mig en kväll med mina sminkscheman
och började skissa. Reine skulle spela bödel.
Jag visste hur han skulle se ut i ansiktet men jag körde fast när det kom till frillan... Under tiden jag arbetade med detta så lyssnade jag på musik. Det var Björk, ni vet isländskan!
På den tiden hade hon några slags snurror i håret. Jag fick bästa idén! Bödeln Reine skulle också ha sådana snurror i håret! Jag gjorde klart min skiss och visade dagen efter upp det för Herr Chenon. Han var tyst en stund medan han tittade och sa sedan:
“Vilket fantastiskt arbete, Helena! Du har verkligen hittat kärnan! Du har letat i ditt innersta. Det är verkligen det som teater handlar om!”
Jag suckade och tyckte det kändes lite lustigt...jag hade ju bara lyssnat på Björk under tiden...

Föreningströja

Paraplytröja

Vi har fina svarta t-tröjor med Nya Paraplyteaterns logotype.

Kortärmad: 20 kr
Långärmad 40 kr

Beställ den av vår kassör Eva Bengtsson: 070-302 57 41. [email protected]

Behöver Ni en lokal?



Boka Smedjan

När du har bestämt dig för en tid som passar dig bra skickar du ett mail till [email protected] och skriver när du vill boka Smedjan, samt namn på ansvarig och mobiltelefonnummer.

För att skicka bokningsmail, klicka här...

Priser

Dessa priser gäller om inget annat uppgetts.
 
Dagtid (8-17) Kvällstid (17-01)
100 kr/timme 150 kr/timme
750 kr/heldag 1000 kr/hel kväll
Vi hyr också ut podier, 75 kr/st/dag

 

Utlåning av kostym

Vi tar 200 kr i depositionsavgift om man vill låna scenkostymer från vårt kostymförråd. Kläder skall återlämnas i samma skick de utlånas i. Går de sönder behåller vi depositionsavgiften. Priset per set är 20 kr/vecka.

För att låna kläder, kontakta någon i styrelsen.

Kontakta oss

Kontaktinformation

 

Papperspost: Nya Paraplyteatern, C/O Emma Wellsfält, Vinbergs Kyrkby 210, 311 94 Falkenberg

e-post: [email protected]

Facebook: Nya paraplyteatern




Styrelse 2014

Ordförande: Emma Wellsfält, 0727-191001, [email protected]
 

Sekreterare: Sofie Regen

Kassör: Anna Stoltz

Ledamöter:

Pontus Liedberg
[email protected]

Reine Karlsson

Charlotta Sjöstrand

Ulla Öhman

 

Spelade 2011

Starkare än livet

 
Manus: Emma Wellsfält/ensemblen

Regi: Emma Wellsfält
Ensemble: Nya Paraplyteatern

Det är en djupt gripande pjäs och många kommer att röra till tårar, ensemblen har själva skrivit monologer som vi sedan vävt ihop till en röd tråd. Under föreställningen kommer vi att hålla en insamling till BRIS, och vi belyser viktigheten av att stödja det enorma arbete de gör för att ge trygghet i att kunna ha någon att prata med när man behöver det som mest.


Spelade 2010

Folk och Rövare i Kamomilla Stad
Manus: 

Regi: Emma Wellsfält
Ensemble: Nya Paraplyteatern

 

En uppstoppad hund
Manus: Staffan Göthe
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Nya Paraplyteaterns vuxengrupp

Staffan Göthes ”En uppstoppad hund” är en av de mest spelade svenska pjäserna sedan den uruppfördes 1986. Handlingen utspelar sig i Norrland på 1960-talet och kretsar kring familjerna Cervieng och Ljungh, nattbiträdet på övervåningen och den inneboende adjukten herr Lampa.

 

Ronja Rövardotter
Manus: Nordiska Strakosch
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: KåMa Nöje & Nya Paraplyteatern

Under sommaren gjorde vi Ronja Rövardotter igen, med rumpnissar, vildvittror, grådvärgar och allt. Visst var det en fantastisk föreställning i Klitterbadets trädgård sommaren 2005, men nu överträffade vi oss själva på den nya spelplatsen i skogen vid Solhaga.

Spelade 2009

Romia & Julia – en vänskapssaga
Regi: Jessika Lindqvist 

Spelade 2008

Madicken
Manus: Astrid Lindgren
Regi: Anders Lindahl/Kålle Gunnarsson
Ensemble: Nya Paraplyteatern

 

Kejsaren av Portugallien
Manus: Selma Lagerlöf
Dramatisering och regi: Helena och Inge Linder
Ensemble: Teater Golem

 

Törnrosa – en annorlunda historia
Manusbearbetning: Jessika Lindqvist
Regi: Jessika Lindqvist

 

Mugged
Manus: Andrew Payne
Regi: Emma Wellsfält
Ensemble: Londongruppen

 

Gatan som Gud glömde
Manus: Jim Cartwright
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Tonårsgruppen

 

Teaterkafé
Program: Dario Fo
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Vuxengruppen

 

Spelade 2007

Jubileumskonserten Astrid Lindgren 100 år
Regi: Kålle Gunnarsson
Arrangemang/sånginstudering: Jessica Stendahl
Solister: Kålle Gunnarsson, Jessica Stendahl, Emmi Christensson, Rickard Skoglund

På Astrid Lindgrens hundraårsdag, den 14 november 2007, gjorde vi två sångföreställningar i Falkenbergs kyrka.

 

Häxkitteln

Manus: Arthur Miller
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Vuxengruppen

 

 

 

 

 

 

Bröderna Lejonhjärta

Av: Astrid Lindgren
Regi: Kålle Gunnarsson

24 föreställningar i Hertigens trädgård sommaren 2007.

 

 

 

 

 

Big Sisters
Manus: Ensemblen
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Tonårsgruppen

 

Like the good old days?
Manus och regi: Emma Wellsfält
Ensemble: Englandsgruppen

Flera föreställningar på Smedjan och därefter uppspel på Putney Arts Theatre i London på påsklovet!

 

Livet är en gullig saga

Manus: Jojje Jönsson
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Barngruppen

 

 

Törnrosa
Regi: Kålle Gunnarsson
Ensemble: Gruppen för funktionshindrade


Spelade 2006

En midsommarnattsdröm
Regi: Kålle Gunnarsson

En påkostad satsning på Shakespeares klassiker med massor med barn och ungdomar på scen. Inte ett öga var torrt på premiären, kan vi lova. Många hade stora roller och nu fick vi  bland annat jubla åt nykomlingen Sigge Widmark som tog publiken med storm. Våren 2006.

 

Rasmus på luffen
Regi:
Kålle Gunnarsson

Nu var det 2006 och vår tredje sommar med KåMa Nöje. Vi flyttade oss till restaurant Hertigens vackra, lummiga trädgård invid Ätran. Speciellt för denna pjäs var att vi spelade på sju olika scener med publiken i mitten. Varje åskådare satt på en stol som han eller hon fick vrida på för att följa med i handlingen. Rasmus är ju på luffen och då är det också naturligt att handlingen illustreras av en vandring från scen till scen.

I huvudrollerna: Erik Norell och Adam Stålhammar (Rasmus), Martin Hallgren (Paradis-Oskar). 

 

 

En julsaga

Manus: Charles Dickens
Regi: Emma Wellsfält

Detta var berättelsen om den elaka och girige Ebenezer Scrooge, en mycket bitter man som hatar julen och allt vad den står för och som älskar pengar över allt annat. Han drar sig själv ner allt mer och mer i avgrunden. Men på självaste julafton uppenbarade sig tre spöken som lärde Scrooge en läxa han sent kom att glömma…

I huvudrollen: Victor Duphorn

Spelade 2005

Annie
Manus:
Thomas Meehan

Regi: Kålle Gunnarsson

Annie, denna minst sagt spektakulära och fantastiska pjäs, spelades våren 2005 på Smedjan. Den var regisserad i egen stil av Kålle Gunnarsson och det var inte många som lämnade Smedjan oberörda efter ett besök på denna föreställning.

Annie är en föräldralös barnhemsflicka som får en underbar möjlighet att besöka den rikaste mannen i New York under en vecka. Där får hon och mannen, som heter Warbucks, riktigt bra kontakt och han försöker hjälpa henne hitta sina föräldrar och hittelön utlovas. Tyvärr missbrukar många detta och spänningen är i full gång.

 

Ronja Rövardotter
Regi:
Kålle Gunnarsson

2005 var vår andra sommar med Kålle Gunnarsson och hans skådespelare. Kännetecknande för den här föreställningen var den vackra stämsången som sjöngs a cappella under ledning av Jessica Stendahl som också spelade Ronjas mamma Lovis. Nu introducerade vi också de stämningsfulla och populära nattföreställningarna. Detta var också året då vi blev flitigt omskrivna i Hallands Nyheter på grund av att grannarna omkring spelplatsen vid Klitterbadet klagade på den höga ljudvolymen. Kommunen hotade med vite och stopp för nattföreställningarna om vi inte sänkte volymen. Vi lyckades blidka kommunen, men knappast grannarna, och fick trots allt göra våra föreställningar.

Nu hade vi också blivit ganska drivna i vår organisation där alla föräldrar formerade sig i arbetsgrupper och lade ner ett oändligt antal timmar av ideellt arbete på kostymsömnad, scenbygge, nattvakt, kafé med mera. 

I huvudrollerna: Tove Holm och Julia Stålhammar (Ronja), Adam Stålhammar och Oskar Störtebecker (Birk), Jessica Stendahl (Lovis), Rickard Skoglund (Mattis), Tom Karlsson (Borka) och Anna Hallgren (Undis).

 

Allt för varandra
Manus: Emma Wellsfält
Regi: Emma Wellsfält

Denna pjäs sattes upp på hösten 2005 på Smedjan som en härlig julpjäs för barn. Många skratt och härliga musimitationer dök upp både före och efter förställningarna. Det är inte lätt att vara nykär och tvingas välja vilken familj man ska fira jul med bara för att Momeos pappa och Mulias mamma inte gillar varandra. Många försök att föra dem samman slutar i en av de mestunderbara jular någonsin!

 

Kanelbullar och lusekoftor

Manus: Emma Wellsfält
Regi: Emma Wellsfält

En halvnorsk komedi som handlar om svårigheterna med att börja leva ett nytt liv samt bryta upp och börja tänka på nytt. Mycket skratt framkallades hos publiken och det var mycket lyckade föreställningar. Speciellt förgyllde karaktären Gulli-Maja mångas kväll.


Spelade 2004

Emil i Lönneberg

Regi: Kålle Gunnarsson

2004 var den första sommaren som vi samarbetade med Kålle Gunnarsson och flera professionella skådespelare från KåMa Nöje i en Astrid Lindgren-satsning som skulle komma att bli en fin sommartradition i Falkenberg. 
I huvudrollerma: Oskar Störtebecker och Christopher Vallerius (Emil), Tove Holm och Moa Torstensson (Ida).

 

Ett tyst rop på hjälp

Manus: Emma Wellsfält
Regi: Emma Wellsfält

En berättelse om en ung kvinnas tragiska start på vuxenlivet med droger, utnyttjande och svek som slutar med förvirrande handlingar med dödande effekt. Mycket tung pjäs med ett starkt budskap som publiken under lång tid efteråt poängterade att de tagit med sig.

 

Pitchfork Disney

Manus: Philip Ridley
Regi: Patrik Bergman
Medverkande: Öystein Flaa (Presley) Hanna Johansson (Haley) Gustav Mellbin (Cosmo) Emil Grudemo El Hayek (Pitchfork)

De 28-åriga tvillingarna Haley och Presley lever fullständigt isolerade i en sliten lägenhet någonstans i Londons East End. Enda gången de går ut är för att handla. De äter inget annat än choklad och kakor. I deras gemensamma och återkommande fantasi har världen förintats i det stora kärnvapenkriget och de två är de enda överlevande kvar på jorden. Allt det trygga och välbekanta är borta. Pitchfork Disney är en våldsam och vacker pjäs som handlar om drömmar, rädslor, ensamhet och längtan. Alltsammans utspelas i ett drömlikt tillstånd där allt som händer känns lika påtagligt – men också lika irrationellt – som i mardrömmen. Bit för bit läggs bitarna i ett säreget pussel som aldrig blir färdigt, bara så pass färdigt att vi hinner skymta vad det föreställer.

Sufflös: Ritha Petersson

Spelade 2003

Som i en dröm

Manus: Emma Wellsfält
Regi: Emma Wellsfält

Medverkande: Emil Johansson, Anders Bertilsson, Sara Weiland, Mattias Johnsson, Tobias Jirewall, Kristoffer Stenström, Josefin Isaksson, Mattias Nilsson, Amanda (?), Emelie Ericsson samt Lisa (?) Denna sattes upp våren 2003 och var en lyckad uppättning på många sätt, den fick fram ett budskap som innebar att kunna vara sig själv och om hur många ungdomar lever idag, den lockade många till skratt men fick också fram en och annan tår. Jesper flyttar tillbaka till en liten småstad i Sverige efter många år i USA och allt är inte riktigt som han tänkt sig, Sverige är för honom alltför slutet och han byter till en helt annan stil, trots påtryckningar från tidigare pojkvännen Emil, något som givetvis gör Emil ledsen. De kämpar hårt på olika håll och i slutet lyckas de tillsammans med besked!

 

En värdefull chans

Regi: Emma Wellsfält

Medverkande: Lovisa Oldaeus, Marcus Gustafsson, Charlotta Sjöstrand, Lina Ericsson, Tove Hallberg, Karolina Svensson och Aida Maric. Denna pjäs sattes upp på Nya Paraplyteatern med en stark berättelse från förintelsen, skriven av Emma själv med mycket fakta från omgivningen och böcker. Många kom och såg pjäsen och det var många tårar som fälldes av den djupa tragedin...

 

Resan till de gröna skuggorna

Regi: Patrik Bergman

onolog som framfördes av Linnea Bergström. Började egentligen som ett teaterprojekt som Linnea hade i skolan, och som sedan blev så lyckat att vi satte upp den i föreningens namn också. Vi blev uppmärksammade uppringda av Skara skolscen som ville att vi skulle uppträda med den under en kulturhelg. Detta gjorde vi och hade kanonkul!

Spelade 2002

Snövit och de sju dvärgarna

Regi: Patrik Bergman

Medverkande: Nelly Axelsson, Linnea Bergström, Jörgen Andersson, Anette Holmström, Anders Bertilsson, Catarina Dahlqvist, Nicklas Jacobsson, Tobias Jirevall, Anne Schoberg, Mattias Jonsson, Emma Wellsfält, Victoria Larsson, Tomas Anshelm, Sara Weiland medverkade. Den spelades 2002 på våren. Storyn är självklar och projektet blev väldigt lyckat.

 

Spelade 2001

Linus & Mimmi

Jörgen Andersson, Emma Wellsfält, Christer Eklund, Elisabeth Larsson, Alexandra Johansson, Mattias Jonsson och Victoria Larsson medverkade. En pjäs som ensemblen hade gjort själv. Den var uppbyggd på ”improvisationer” kring olika teman. Improvisationerna hade inga sammanhang från början, men blev ihopsatta av regissören Patrik Bergman. Pjäsen kunde uppfattas osammanhängande, men där fanns en röd tråd som publiken hade som uppgift att klura ut. ”Linus & Mimmi” spelades i mars och i april 2001 med fem föreställningar. Detta teaterprojekt var väldigt uppskattat av deltagarna på grund av att de hade gjort i stort sett allting själva!

 

Prins Hatt under jorden

 

Oliver Twist

Spelade 2000

Robin Hood

TIDIGARE FÖRESTÄLLNINGAR

Bulten

Det luktar skit herr minister

Mask

Fjollorna

Sotröda och vitsvans

Ohörd, dömd

Bella Notte

Skrinet

Så är det

Child, child

Välkommen till min nya blogg!